Cele mai importante informații despre instituția delegării

Ca urmare a numarului mare de intrebari primite de la politisti cu privire la conditiile in care poate opera institutia delegarii, ca pe o zi de sambata, va punem la dispozitie un material informativ in aceasta privinta.

 Potrivit art.27^1 din Statutul politistului, raporturile de serviciu ale politistilor se modifica prin: delegare, detasare, participare la misiuni internationale, imputernicire pe o functie de conducere, transfer, mutare si punere la dispozitia unitatii.

De retinut este ca, modificarea raporturilor de serviciu nu se face in perioada concediului medical, concediului de odihna, concediului de maternitate, concediului de crestere a copilului sau in perioada suspendarii activitatii, cu exceptia situatiilor in care a intervenit desfiintarea postului prin reorganizare, s-a pus in miscare o actiune penala sau in situatia arestarii ori controlului judiciar.

DELEGAREA este exercitarea TEMPORARA de catre politist a unor activitati CORESPUNZATOARE POSTULUI OCUPAT, in afara locului sau de munca, in aceeasi unitate sau in alta.

Delegarea se face IN INTERESUL UNITATII in care este incadrat politistul sau IN INTERESUL UNITATII IERARHIC SUPERIOARE.

Delegarea se dispune prin act administrativ (dispozitie). Pentru delegarea de cel mult 60 de zile intr-o perioada de 12 luni calendaristice nu este necesar acordul politistului. Pentru perioada de delegare mai mare de 60 zile calendaristice in 12 luni (o delegare sau mai multe, care insumeaza 60 zile calendaristice din 12 luni) ESTE NECESAR ACORDUL SCRIS AL POLITISTULUI.

De asemenea, chiar si in cazul delegarii de pana la 60 de zile calendaristice, ESTE NECESAR ACORDUL SCRIS AL POLITISTULUI, daca va executa ALTE SARCINI DECAT CELE DIN FISA POSTULUI OCUPAT.

Situatiile in care delegarea poate fi refuzata, sunt prevazute in art.27^12 din Statutul politistului si se aduc la cunostinta politistului in scris, astfel:

● starea de graviditate;

● isi creste singur copilul minor;

● starea de sanatate (dovedita cu documente specifice) face contraindicata delegarea (sarcinile de executat sau conditiile de munca);

● este singurul intretinator al familiei;

● alte motive personale temeinic justificate.

 De asemenea, pentru situatiile in care se solicita politistului acordul pentru delegare in vedetea exercitarii altor atributii decat cele prevazute in fisa postului ocupat, acestea se aduc la cunostinta politistului in scris si nu exista obligativitate cu privire la motivarea refuzului exprimat.Delegarea inceteaza la data expirarii perioadei pentru care s-a dispus, cand activitatea care a impus delegarea nu mai este necesara (nu mai exista interesul unitatii) sau la cererea politistului cand a intervenit una dintre situatiile in care poate refuza delegarea.

Drepturile si obligatiile personalului delegat se regasesc in Hotararea nr.1860/2006, astfel:

● perioada delegarii se considera timp de lucru efectiv pentru indeplinirea sarcinilor de serviciu;

● pe timpul delegarii nu se pot plati ore suplimentare;

● orele suplimentare sau zilele de repaus saptamanal, ori de sarbatoare legala, in care s-a lucrat pe timpul delegarii, se compenseaza cu timp liber;

● pe timpul delegarii se pastreaza: functia, gradul, gradatia, nivelul de salarizare;

● cand delegarea se face intr-o unitate aflata la minim 5 km distanta fata de locul de munca permanent, se primeste o indemnizatie de delegare de 17 lei/zi (o zi de delegare este echivalentul a 24 ore si se poate acorda jumatate din valoarea indemnizatiei pe zi si pentru o fractie de 12 ore), se asigura de catre unitate cazare pe durata perioadei de delegare sau decontarea cheltuielilor de cazare in limita a 45 lei/zi cand delegarea se dispune in unitate aflata la peste 50 km distanta fata de locul permanent de munca, se asigura decontarea cheltuielilor de transport din prima si ultima zi a delegarii sau se asigura transport de catre unitate. Exista si varianta de a se asigura transportul zilnic/decontarea cheltuielilor cu transportul pe toata perioada delegarii in situatia in care nu se asigura cazare atunci cand este necesar.

 Speram ca va sunt de ajutor informatiile din acest material in special politistilor carora de cateva luni li se modifica raporturile de serviciu prin delegare, din diverse nevoi operative. Este de inteles nevoia indeplinirii misiunilor pentru suplimentarea dispozitivelor operative, dar nu trebuie sa neglijam si drepturile personalului pentru care se dispune delegarea.

Ne-au fost aduse la cunostinta diverse situatii neconforme la care am intervenit punctual, cele mai multe referindu-se la:

● situatiile in care refuzul delegarii a intervenit pentru motive personale temeinic justificate. Aici am constatat ca se face o analiza subiectiva a raportului de refuz al delegarii, existand situatii similare in care unui politist i s-a acceptat refuzul si altuia nu. Deasemenra, au fost si situatii in care, desi politistul se incadra intr-una din situatiile pentru refuzul delegarii, raportul sau a generat dispunerea de verificari suplimentare de catre personalul din structurile de control;

● acordarea indemnizatiei de delegare – este o alta situatie “reclamata” de catre colegii carora le-au fost modificate raporturile de serviciu, unitatile “aburind” de cele mai multe ori cu o interpretare a legislatiei referitoare la programul de lucru, adica, in viziunea celor de la MAI (dar e valabila doar pentru unii) indemnizatia de delegare se acorda doar pentru executarea sarcinilor de serviciu la program de minim 12 ore. Durata celor 12 sau 24 ore prevazuta in legislatie se refera la modalitatea de calcul a zilelor din delegare si nu la programul de lucru! Mai ales ca, dispozitia de delegare spune clar numarul de zile pentru care se face delegarea, insemnand zile calendaristice, adica, cate 24 ore/zi. Dispozitia de delegare nu este data in vederea modificarii raporturilor de serviciu doar cate 8 sau 12 ore cat este stabilit programul de lucru, ci, aceasta are efecte continue, pe toata durata dispunerii;

● existenta mai multor situatii care incalca principiul de baza al delegarii, respectiv exercitarea TEMPORARA a sarcinilor, existand foarte multe situatii in care dupa o delegare de 6 luni-un an (cu acordul politistului) a intervenit o alta, cu aceeasi durata, si acest lucru se intampla chiar si de cativa ani in unele cazuri. Se foloseste aceasta “procedura” pentru cei/cele “cu fițe” fata de munca din operativ si care prefera un loc caldut asigurat cu diverse interventii sau sustineri, prin delegare. Rezultatul acestora: in operativ ramane un efectiv pe hartie si in teren bate vantul, iar cei care raman sa munceasca in operativ si in locul celor pusi la adapostul unor delegari fals motivate, sunt aceiasi care trebuie sa raspunda si delegarilor pentru nevoile reale ale unitatii;

● situatiile in care, politistii au fost delegati sa-si desfasoare activitatea in unitati situate la distante foarte mari fata de locul permanent de munca, asigurandu-li-se cazarea in localitati situate la distante parcurse in 1-2 ore cu mijloace de transport asigurate de unitate. Politistii au avut surpriza ca intervalul de timp de 2-4 ore necesar deplasarii dus-intors intre locul de munca al delegarii si locul de cazare asigurat, sa nu fie pontat. Teoretic, situatia atipica parea legala, unitatea in care se lucra permanent nu avea obligatii fata de politistul delegat, iar unitatea in care era delegat avea obligatia pontarii timpului cat politistul se afla in serviciu la dispozitia acesteia. Practic, timpul consumat cu deplasarea era timp la dispozitia unitatii si nu putea fi considerat timp liber al politistului.

 Diverse situatii neconforme privind delegarile au fost sesizate de organizatia noastra, unele dintre ele fiind remediate. Cu altele, insa, inca ne straduim sa le aducem la normalitate si legalitate. Pentru rezolvarea unora dintre acestea sefii structurilor au manifestat suficient interes si deschidere, pentru altele inca intampinam greutati in ceea ce priveste comunicarea si disponibilitatea pentru solutionare.

Asiguram colegii de tot sprijinul nostru pentru greutatile întâmpinate in situatia delegarilor, important este sa ne fie aduse la cunostinta neconformitatile constatate.

Viitorul ne apartine!

Valentina Matea, Prim Vicepresedinte

Sindicatul EUROPOL: Cele mai importante informații despre instituția delegării

Distribuie

19 răspunsuri

  1. Dacă se poate sa oferiți mai multe detalii sintagmei “Isi creste singur copilul minor”. Daca ambii părinți lucreaza in sistem (regim ture serviciu), iar unul dintre părinți este delegat, celalalt in serviciu, pe copil cine-l supravegheaza/ ingrijeste/ educa? Se intra automat in incidenta acestei sintagme…

    1. Sintagma in sine este restrictiva in sensul ca se refera la familiile monoparentale. Nu se poate asimila cu situatia expusa de dvs in sensul ca pe timpul zilei, numai unul dintre parinti sta cu copilul.

  2. Pentru un politist mutat la cerere intr-o unitate -si care se deleaga in interesul serviciului pentru 30 de zile, – care nu beneficiaza de decontarea cheltuielilor de transport, acestea vor fi decontate in cazul delegarii? Va primi si indemnizatie de delegare? Daca DA , va rog sa-mi comunicati baza legala.

    1. Mutarea și delegarea sunt doua institutii diferite. In cazul delegarii nu opereaza caracteristicile mutării, respectiv dacă ati fost mutat in interes de serviciu sau la cerere. De la momentul delegării, in functie de locul unde sunteti delegat, dar și de distanta, program de lucru, beneficiati de toate drepturile prevăzute de H.G.

  3. Și totuși ….ce faci cu copilul în situația de mai sus ? Puteți să ne dați o idee legală ? Mulțumesc !

    1. Nu se poate pune problema de „idee legală”, ci doar de justificarea situatiei in care va aflati cu indicarea in concret a programului pe care il aveti.

    1. Bună seara!Sunt detașat de la o unitate la alta,in alt județ iar soția a născut după ce am fost detașat.Pot intra in concediu de creștere al copilului si sa ma cer la serviciu?Aș putea beneficia de stimulentul de inserție?Vă mulțumesc frumos

      1. Puteti intra si in concediu de crestere copil fara probleme. Daca intampinati probleme, nu ezitati sa ne contactati.

  4. Sa zicem ca delegarea a fost cu acordul polițistului pentru 6 luni însă a încetat datorită unei probleme medicale la 3 luni……se mai poate face si detașare fără acordul polițistului în cadrul aceleiași an după această perioadă?

    1. Amestecati cele doua institutii, ale delegarii si detasarii!. Delegarea fara acordul politistului poate opera numai pe o perioada de 60 de zile.

  5. Ok….delegarea fără acordul polițistului se poate face în plus fata de cele delegarea de 6 luni care a fost cu acordul acestuia?

  6. Salut! Pentru o delegare la distanta de 25 de km de localitatea cu serviciul permanent pot solicita indemnizatia de delegare si decontarea cheltuielilor de transport zilnice?sau pot solicita si bani pentru chirie in loc de transport?

    1. Delegarea este temporara, nu permanenta. Iar in cazul delegarii beneficiati si de indemnizatia de delegare daca indepliniti conditiile in ceea ce priveste domiciliul, si implicit decontarea cheltuielilor de transport.

  7. Care sunt condiţiile de muncă(grupa) pe perioada detaşării poliţistului la o autoritate publică local?

  8. Buna seara! Am fost delegat pt o perioada de 60 zile sa imi desfasor activitatea in cadrul unei alte unitati aflata la o distanta de 50 km fata de locul de munca permanent. Va rog sa imi spuneti daca timpul parcurs de la domiciliu la locul de munca si retur (2 ore) trebuie pontat. De asemenea in dispozitia de delegare este specificat ca beneficiez doar de indemnizatia de delegare SAU decontarea cheltuielilor de transport conf. HG 714/2018 si HG 1292/2003 si nu de plata ambelor drepturi. Ce ar trebui sa fac? Va multumesc!

Dă-i un răspuns lui Autor Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută