Modificarea Codului Rutier, neconstituțională.Cum au motivat judecătorii

Modificările aduse Codului Rutier prin care  presemnalizarea autospecialelor de poliție neinscripționate care sunt în staționare și folosesc aparatul radar devenea obligatorie, au fost declarate ca fiind neconstituționale, iar CCR a motivat într-un mod coerent și logic decizia luată, aceasta fiind o dovadă clară că factorul politic își urmărește de fapt propriul interes, ci nu al oamenilor, în sensul în care anumiți politicieni au fost sancționați la regimul circulației pe drumurile publice.

Prin decizia nr. 684 din 06.11.2018 Curtea Constituțională a constatat că soluția legislativă privind obligativitatea presemnalizării prezenței, în zona drumului public, a dispozitivelor radar instalate pe autovehicule staţionare sau pe suporţii amenajărilor rutiere și a dispozitivelor radar tip pistol, care limitează activitățile poliției rutiere de aplicare a normelor legale privind viteza maximă admisă  la acțiuni presemnalizate, aduce atingere prevederilor constituționale ale art.1, alin.5 ,privind respectarea obligatorie a legilor și securitatea raporturilor juridice și afectează protejarea dreptului la viață și la integritatea fizică și psihică, consacrat de dispozițiile art.22, alin. 1 din Constituția României.

Curtea a avut în  vedere faptul că presemnalizarea obligatorie a prezenței, în zona drumului public, a dispozitivelor radar instalate pe autovehicule staţionare sau pe suporţii amenajărilor rutiere, precum și a dispozitivelor radar tip pistol este de natură să ducă la o practică de respectare a dispozițiilor legale privind limitele de viteză numai în zonele presemnalizate ca atare. În afara acestor zone presemnalizate, organele abilitate ale statului sunt însă, în mare măsură, lipsite de posibilitatea de a proteja interesul general cu privire la siguranța circulației pe drumurile publice,exercitarea prerogativelor privind constatarea și sancționarea încălcării normelor legale referitoare la limitele de viteză fiind mult limitată de impunerea unei totale vizibilități a activităților poliției rutiere de supraveghere a traficului rutier.

Astfel că,  pe segmentele de drum public pe care nu sunt postate panouri de atenționare referitoare la prezența dispozitivelor radar menționate anterior, participanții la trafic pot depăși viteza legală, fără a se expune unui risc semnificativ ca respectivele contravenții să fie constatate cu ajutorul dispozitivelor destinate a fi utilizate în regim de deplasare a autovehiculelor pe care sunt instalate, în condițiile în care autovehiculele de patrulare,  trebuie să prezinte înscrisurile și însemnele distinctive ale poliției rutiere.

Soluția legislativă mai sus menționată nu este aptă, în opinia Curții, să conducă la creşterea gradului de siguranţă a circulaţiei rutiere, întrucât nu asigură conformarea conducătorilor de autovehicule la regimul legal de viteză prevăzut pentru întreg sectorul de drum respectiv. Dimpotrivă, obligativitatea atenționării conducătorilor de autovehicule cu privire la acțiunile poliției rutiere de supraveghere și de control privind respectarea dispozițiilor legale referitoare la limitele de viteză pe drumurile publice este de natură să ducă la creșterea agresivităţii rutiere pe segmentele de drum public pe care nu sunt postate panouri de atenționare cu privire la prezența dispozitivelor destinate măsurării vitezei precizate anterior, iar nu la diminuarea și stoparea acestei agresivități.

Potrivit prevederilor art.1, alin.2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002, dispozițiile acesteia au ca scop tocmai „asigurarea desfăşurării fluente şi în siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice, precum şi ocrotirea vieţii, integrităţii corporale şi a sănătăţii persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor respective, a proprietăţii publice şi private, cât şi a mediului”.

Totodată, dispozițiile art.2 din același act normativ stabilesc că „îndrumarea, supravegherea şi controlul respectării normelor de circulaţie pe drumurile publice se fac de către poliţia rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, care are obligaţia să ia măsurile legale în cazul în care constată încălcări ale acestora”. Astfel, Curtea reține că scopul declarat al legislației rutiere privește întreaga rețea de drumuri publice din România, și nu doar acele segmente de drum public pe care s-ar instala respectivele panouri de presemnalizare, iar aducerea la îndeplinire a acestui scop este dată în competența organelor poliției rutiere.

Deși scopul reglementării în materia circulației pe drumurile publice vizează siguranţa traficului rutier, aspectul cel mai important constând, în mod evident, în ocrotirea vieţii, integrităţii corporale şi a sănătăţii persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, soluția legislativă prevăzută de dispozițiile art.109 alin.6-10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002, în forma modificată prin legea criticată, privind presemnalizarea obligatorie a prezenței, în zona drumului public, a dispozitivelor radar instalate pe autovehicule staţionare sau pe suporţii amenajărilor rutiere, precum și a dispozitivelor radar tip pistol, se îndepărtează de acest scop.

De asemenea, această soluție legislativă lipsește aplicarea legislației rutiere sub aspectul asigurării respectării limitelor legale de viteză ,de componenta coercitivă raportat la cea mai mare parte a rețelei de drumuri publice și aduce atingere și prevederilor constituționale ale art.1 alin.3 privind statul de drept, în componentele sale referitoare la apărarea ordinii și a siguranței publice și la garantarea drepturilor și libertăților cetățenilor.

Având în vedere cele prezentate, Curtea Constituțională a constatat că prevederile art.1 alin.3 și 5 și ale art.22 alin.1 din Constituție sunt încălcate prin dispozițiile articolului unic (cu referire la art.109 alin.6-10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002] din Legea pentru modificarea art.109 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, care consacră soluția legislativă privind presemnalizarea obligatorie a prezenței, în zona drumului public, a dispozitivelor radar instalate pe autovehicule staţionare sau pe suporţii amenajărilor rutiere, precum și a dispozitivelor radar tip pistol – prin panouri de atenţionare, ce se asigură şi se montează de către administratorul drumului public, la solicitarea poliţiei rutiere, sub sancțiunea nulității absolute a procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi a sancţionării poliţistului, în condiţiile art. 55 din Legea nr.360/2002 privind statutul polițistului, cu modificările și completările ulterioare.

A fost un rezultat concentrat realizat prin demersurile organizației noastre, prin pozițiile vehemente adoptate în mass media a reprezentanților Sindicatului EUROPOL, dar și prin pozițiile individuale ale colegilor noștri din spațiul virtual.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului Europol

2 gânduri despre “Modificarea Codului Rutier, neconstituțională.Cum au motivat judecătorii

  1. De ce nu reacționăm, când niste terchea-berchea, oameni care habar nu au despre ce se întâmplă în MAI, ne înjură. Prietene, aici suntem din cauza ta.
    Eu muncesc 3 săptămâni să prind un hot și apoi el se împacă cu păgubitul și e liber. Nu face nici macar o zi de pușcărie. De-aia te fura !
    Nu mă înjura pe mine !
    https://m.mediafax.ro/politic/un-ministru-psd-crede-ca-hotii-sunt-mai-destepti-ca-politistii-ce-s-a-intamplat-in-cazul-spargerii-de-la-vila-sa-17844840

  2. Vreau sa fac un comentariu referitor la salarizare…
    Domnule Andreica, vad ca uitati in totalitate de norma de hrana…care reprezinta o crestere importanta in venitul salariatilor. Daca ati uitat cumva norma de hrana a fost marita in 2015 iar de la acea data s-a marit pe hartie de vreo doua ori pana acum iar guvernul o ingheata pentru inca trei ani de zile.Nu putem tolera asa ceva….Cu fiecare luna care trece si an, noi pierdem bani…sute si mii de lei pe care acest guvern nu ii da retroactiv….Asta in timp ce ei(guvernanti, parlamentari) isi actualizeaza anual toate drepturile(diurna, cazare, transport..) si au introdus la 1.000.000 de bugetari norma de hrana care se actualizeaza anual prin marirea salariului minim. La un simplu calcul puteti realiza ca vor sa inghete norma de hrana pe 7 ani in conditiile in care preturile cresc aproape zilnic ???????? Daca dumneavostra mai puteti tolera aceste lucruri alaturi de taierea pensiilor, inghetarea sporurilor si cele mai mici cresteri salariale din sistemul bugetar, oamenii sa stiti ca nu mai pot …….Cu dumneavostra sau fara oamenii se organizeaza si veti avea mari surprize atat dumneavoastra cat si Carmen Dan, Dancila si Dragnea.

Lasă un comentariu