Fără polițiști locali în patrulele Poliției Române. S-a epuizat stocul de pătrunjel

Vineri, 06.07.2018, la sediul Ministerului Afacerilor Interne, a avut loc o întâlnire în vederea constituirii unui grup de lucru pentru reanalizarea Proiectului de Ordin al ministrului afacerilor interne pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului administrației și internelor nr. 60/2010 privind organizarea și executarea activităților de menținere a ordinii și siguranței publice.

Ședința a fost condusă de  comisar șef  Florian Dragnea, adjunctul Inspectorului General al Poliției Române și comisar șef Vasile Armașu, împuternicit director al Direcției de Ordine Publică. Din partea organizației noastre au participat secretarul general al Sindicatului Polițiștilor Europeni „Europol”,  Marius  Iconaru și agent șef adjunct Dan Saltelechi, președintele Filialei Giurgiu a Sindicatului Polițiștilor Europeni „Europol”.
Cu ocazia dezbaterilor, reprezentantii organizatiei noastre au sustinut urmatoarele:
 Faptul că în baza actualei forme a art. 10¹, această nominalizare a polițiștilor ce formează dispozitivul de ordine și siguranță publică, nu este reglementată în vreun fel, lăsând loc unor abuzuri din partea șefilor.
Această nominalizare a polițiștilor desemnați să procedeze la constituirea patrulelor din dispozitivul de ordine și siguranță publică trebuie reglementată prin act administrativ. Cu privire la acest aspect, directorul Direcției de Ordine Publică a ținut să sublinieze că reprezentanții organizației noastre abordează prea în profunzime prevederile  acestui articol, deși interesul nostru este acela de a nu mai lăsa loc de interpretări din partea managerilor din teritoriu, care pot conduce la abuzuri, fără ca aceștia să răspundă în vreun fel. .
Eliminarea oricăror forme de patrule mixte și constituirea de patrule independente formate din personal al aceleiași arme, solicitând în acest sens retragerea din proiectul de ordin a  art.10¹, alin. 5, care stabilește posibilitatea constituirii de patrule mixte compuse din polițist și jandarm/polițist de frontieră, intrând în contradicție cu prevederile alin. 3 și 6 din cuprinsul aceluiași articol, întrucât la alin. 2 se statuează faptul că patrula este formată din minim doi polițiști cu atribuții principale de menținere a ordinii publice.
Referitor la acest subiect, reprezentanții IGPR au precizat că eliminarea alineatului 5 nu ar mai putea permite inspectorilor șefi să mențină situația operativă sub control întrucât se vor diminua numărul de patrule, aspect eronat, în opinia noastră, deoarece în cadrul dispozitivului de ordine și siguranță publică pot fi  constituite patrule separate formate din polițiști locali sau jandarmi care să vină în sprijinul celorlalte patrule ale Poliției Române.
Responsabilizarea șefilor de secții de poliție rurală, asemenea celorlalți șefi menționați în ordin, aceștia neputând fi trași la răspundere pentru modul de constituire a patrulelor.
Pentru această situație, directorul Direcției de Ordine Publică a menționat că  în mediul rural, responsabilitatea pentru modul de constituire a patrulelor revine șefilor polițiilor municipale sau orășenești, conform Dispoziției IGPR nr. 123/15.11.2012 privind stabilirea Concepției unitare de organizare, funcționare și acțiune a structurilor de ordine publică ale Poliției Române, aspect pe care unele inspectorate de poliție nu îl respectă, în mediul rural activității de patrulare  fiindu-i atribuit un caracter permanent, neavând la bază o analiză a situației operative și niciun act administrativ emis de către șeful poliției municipale sau orășenești, așa cum reprezentantul Direcției de Ordine Publică a precizat, dispozitivul de ordine și siguranță publică fiind realizat de către șeful secției de poliție rurală, deși acesta nu are atribuții în acest sens, conform OMAI 60/2010.
Eliminarea propunerii de la pct. 9 din proiectul de ordin, prin care polițiștii erau vulnerabilizati, întrucât prevedea completarea atribuțiilor polițiștilor de ordine publică prin obligativitatea de „a lua primele măsuri în cazul unor adunări publice spontane sau neavizate”, aceștia fiind nevoiți să intervină și să ia măsuri împotriva a 2000-3000 de oameni.
Legat de acest punct al proiectului de ordin, comisar șef Florian Dragnea a precizat că polițiștii nu sunt obligați să intervină decât după o analiză referitoare la numărul de participanți la adunare, pentru stabilirea raportului de forțe și eventual solicitarea de întăriri în sprijinul acestora, aspect care nu rezultă din prevederile proiectului de ordin, polițiștii fiind din nou expuși unor abuzuri din partea distinșilor manageri din teritoriu.
Includerea IGPR în procesul de supervizare a planurilor de cooperare întocmite în baza art.24 din OMAI nr. 60/2010, ca garant al temeiniciei acestora, cu menționarea expresă a „interdicției de constituire a patrulelor mixte”.
La această propunere, reprezentanții IGPR, nefiind de acord cu o astfel de angrenare a răspunderii, au ținut să precizeze că au emis o adresa pe care au înaintat-o inspectoratelor județene, prin care au recomandat acestora să nu mai constituie patrule mixte formate din polițist și polițist local.
Reprezentanții organizației noastre au adus la cunoștință comisarului șef Florian Dragnea că în teritoriu, încă se constituie patrule mixte formate din polițist și polițist local, și că tocmai din acest motiv dorim retragerea alin. 5 din art.10¹ din cuprinsul proiectului de ordin sau precizarea expresă a „interdicției de constituire a unor astfel de patrule mixte”, pentru a putea fi înțeleasă de managerii inspectoratelor județene, fără echivoc.
Totodată, comisarului șef Florian Dragnea i s-a adus la cunoștință că adresa domniei sale a fost înțeleasă în teritoriu strict ca o recomandare, fapt pentru care  a menționat că urmează să efectueze verificări cu privire la respectarea dispozițiilor sale.
Reprezentanții pensionari ai celorlalte organizații sindicale, pe lângă faptul că au fost vocali, încercând doar să întrerupă ideile benefice aduse în sprijinul activității polițiștilor, au precizat că sunt mulțumiți de prevederile proiectului de ordin, singura obiecțiune a acestora fiind constituirea patrulelor mixte.
În finalul dezbaterilor reprezentanții MAI și IGPR au concluzionat că în mod cert va mai exista o întâlnire pe marginea acestui proiect de ordin în vederea clarificării modului de constituire a dispozitivului de ordine și siguranță publică, deși în opinia noastră, interesul este acela de a găsi, încă o dată, o soluție de compromis, pe spatele polițiștilor, pentru a diminua efectele lipsei de personal existente la nivelul Poliției Române.

 

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului Europol

Lasă un comentariu